Business plan - jak to zrobić w startupie?

Podstawy tworzenia modeli biznesowych dla małych firm

Pierwszą zasadą uruchomienia małej firmy jest posiadanie solidnego modelu biznesowego. Modele biznesowe sprzed dwudziestu lat nie miały takich możliwości, a nawet nie potrzebowały ze względu, chociażby na to, że nie było internetu. Biznes był światem stacjonarnym. Obecnie przy podejmowaniu decyzji o modelu biznesowym istnieje więcej możliwości rozwiązań niż kiedykolwiek, a to dlatego, że istnieje wiele różnych rodzajów firm online i offline.

Niezależnie od tego, czy twoja firma jest w fazie rozruchu, czy już działa na rynku, model biznesowy jest ośrodkiem, wokół którego „kręcą się” wszystkie działania. Przede wszystkim nie należy zapomnieć o biznesplanie, który będzie przewodnikiem planowania strategicznego, pomoże Tobie zorganizować pomysły i wcielić je w życie. Biznesplan pomoże również uniknąć błędów, ustalić cele, oceniać zobowiązania. Jest to po prostu przepis, a Ty musisz mieć i znać wszystkie jego składniki. I to, co z nich zrobisz, w dużej mierze zależy od Ciebie.

Co to jest model biznesowy?

Business model to plan, który pokazuje przedsiębiorcy, jak tworzyć wartość oraz jak budować i promować firmę zarabiającą pieniądze. Jest to silnik napędzający przychody i generujący zyski. Działania modelu biznesowego, który ma odnieść sukces, muszą być działaniami długofalowymi. Nie da się iść na skróty. Stworzenie opłacalnego modelu biznesowego to nadrzędne działania, obejmujące marketing, sprzedaż, strategię, operacje i finanse. Jednym z modeli biznesowych to model biznesowy Canvas. Tworzenie modeli biznesowych wymaga podstaw i ten model może posłużyć Tobie do stworzenia swojego. Canvas jest to schemat, który uporządkowuje niezbędne obszary działań. Ten model biznesowy pozwala uniknąć luk, a gdy już istnieją, pozwala je uzupełnić.

Od czego zacząć tworzenie modelu biznesowego?

Ponieważ istnieją już opracowane modele biznesowe, możesz na nich opierać swoje działania. Wcześniej trzeba się zapoznać z jego schematem i dostosować do niego. Tak jak wcześniej wymieniony model Canavas w swoim katalogu działań opiera się przede wszystkim na zapytaniach. Przeprowadzenie tzw. burzy mózgów na podstawie pytań typu:

  • kim są twoi kluczowi partnerzy / dostawcy?
  • jakie kluczowe działania wymagają twoje propozycje?
  • jakie działania są najważniejsze w kanałach dystrybucji, relacjach z klientami, strumieniu przychodów…?
  • jaką podstawową wartość dostarczasz klientowi?
  • w jaki sposób można zintegrować to ze swoim biznesem pod względem kosztów i formatu?
  • kim jest twój najważniejszy klient?
  • jakich kluczowych zasobów wymaga twoja propozycja wartości?
  • które kanały działają najlepiej? Ile one kosztują? Jak można je zintegrować z procedurami Twojego i Twoich klientów?
  • jakie są największe koszty w Twojej firmie?
  • które kluczowe zasoby / działania są najdroższe?
  • ile są skłonni zapłacić Twoi klienci?
  • za co i jak ostatnio płacą? Jak woleliby zapłacić?
  • jak bardzo każdy strumień przychodów przyczynia się do ogólnych przychodów?

Taka lista pytań oparta o model Canvas może stać się również niezbędna do innowacji Twojego przestarzałego modelu biznesowego. Może stać się również szablonem do tworzenia od podstaw nowego modelu biznesowego.

Modele biznesowe – rodzaje

Modele biznesowe przykład to bazujący na treści marketing afiliacyjny. Model ten jest dla osób, które mają wielką wiedzę lub pasję do konkretnego tematu i chętnie tworzą treści niezbędne do stworzenia użytecznej strony internetowej, która przyciąga uwagę odwiedzających a wprowadzone linki tekstowe zawarte w treści najczęściej generują ruch. Kolejnym modelem biznesowym marketingu afiliacyjnego może być działalność o tematyce zdrowotnej, gdzie siłą w budowaniu zaufania wśród odwiedzających będą recenzje produktów, opartych na osobistych doświadczeniach, przekonujących odwiedzających do kliknięcia w witrynę z zamiarem dokonania zakupu lub przynajmniej, mając na uwadze potencjalny zakup. Powyższe modele biznesowe przykłady świadczą o tym, że nawet nie trzeba posiadać dużo środków, aby rozpocząć własny biznes. Jedynie co jest niezbędne, to rzetelny biznesplan.

Czy każdy może stworzyć model biznesowy?

Zdecydowanie tak. Jeśli rozważasz wejście na arenę biznesu, aby realizować marzenia o posiadaniu własnej firmy, ale nie masz pojęcia, od czego zacząć, dobrze byłoby zasięgnąć kompetentnej porady, jak budować krok po kroku swoje „imperium”. Dzięki wdrożeniu sprawdzonych strategii i taktyk biznesowych możesz zbudować i rozwinąć własną działalność. Systematyczne wykonywanie jednego zadania za drugim, umożliwia budowanie swojej marki. Jeśli się spieszysz, dowiedz się, jak zlecić na zewnątrz niektóre czasochłonne zadania, które musisz wykonać, koncentrując swoją uwagę na innych aspektach procesu, w którym się odnajdujesz. Wszystko, czego potrzeba, to realistyczny plan biznesu, pragnienie osiągnięcia sukcesu i postawa „da się”

Jak uniknąć zagrożeń?

Jeśli planujesz zaangażować się w świat biznesu, powinieneś wiedzieć, że jest jeszcze jedno narzędzie, które wykorzystują prawie wszystkie firmy. Jest to analiza SWOT – narzędzie to służy do dokładnej oceny branży, a także do opracowania strategii, które pomogą nadążyć za konkurencją na rynku. Pozwala ona na ustalenie mocnych i słabych stron przedsięwzięcia. Ponadto umożliwia ustalenie, jakie biznes ma szanse i jakie czyhają na niego zagrożenia. Mocne strony danej firmy, odnoszą się do produktów lub usług firmy, jej reputacji, lokalizacji, lat doświadczeń i wiedzy osób pracujących w takiej firmie. Mocne strony firmy to działania, które sprawiają, że firma się rozwija i odnosi sukcesy. Z drugiej strony słabymi stronami są te, które wymagają poprawy, jak słaba nazwa marki, słaba reputacja i wiele innych. Brak mocnych stron jest zasadniczo słabością firmy a ta metoda pozwoli utrzymać firmę w równowadze, a nawet wznieść się na poziom ponadprzeciętnych.