Dobry biznes plan to podstawa.

Biznes plan dla start-upu. Podpowiadamy jak stworzyć ten idealny

Biznes plan jest tym elementem start-upu, który w największym stopniu może zachęcić inwestora do poświęcenia na jego funkcjonowanie stosownej sumy pieniędzy. Do tworzenia biznesowej strategii podejdź z rozwagą, dokładnie kalkulując każdy krok.

Z jakich części powinien składać się doskonały biznes plan Twojego start-upu?

Streszczenie. Ogólny plan biznesowej strategii

Streszczenie powinno zawierać najważniejsze informacje, których będą obecne w każdej części przygotowanej przez Ciebie strategii. Jego forma sprawia, że tworzony jest najczęściej na samym końcu, jednak nie jest to reguła, według której musisz podążać. Dobrze przygotowane streszczenie, kuszące od pierwszego spojrzenia nie raz pomogło zachęcić dobrego inwestora do współpracy.

Co ma się w nim znaleźć?

Informacje, takie jak:

  • cel całego przedsięwzięcia,
  • specyfika produktu, który chcesz oddać w ręce przyszłych, potencjalnych klientów,
  • opis rynku, na którym chcesz działać,
  • specyfika usług świadczonych przez Twoich współpracowników,
  • środki finansowe, jakich potrzebujesz do realizacji.

Opis produktu. Udowodnij, że jest inny niż pozostałe firmy obecne na rynku

Szczegółowa charakterystyka to jeszcze nie sukces, a zaledwie jego połowa. W opisie powinieneś zawrzeć te cechy stworzonego przez Ciebie produktu, które zdecydowanie przechylą szalę na Twoją stronę, pokażą, że jest oryginalny, wyjątkowy i rzeczywiście przydatny potencjalnym odbiorcom. Nie zapomnij uwzględnić w nim sposobów na przyszłą sprzedaż, patentów, które posiadasz i praw autorskich, które pozwolą Ci na jego dystrybucję.

Zespół współtworzący. Struktura organizacji i ich kompetencje

W opisie ekipy, z którą będziesz współpracował warto zawrzeć nie tylko ich kwalifikacje zawodowe i osiągnięcia na tej płaszczyźnie, ale również role, które będą odgrywać w Twojej firmie, system płac i jasno określić, który z pracowników będzie sylwetką najważniejszą. Pozwoli do Twojemu przyszłemu inwestorowi na zobrazowanie całej struktury organizacyjnej start-upu.

Konkurencja i rynek. Warto wiedzieć, z kim przyjdzie Ci walczyć

Dobrze znana wszystkim reguła mówi, że znajomość słabych stron wroga to połowa sukcesu. Jednym z niezbędnych elementów stworzonego przez Ciebie biznes planu powinna być charakterystyka konkurencji, z którą przyjdzie Ci się zmierzyć i rynku, który okaże się polem tej bitwy. Określ jego tendencje, specyfikę branży i charakterystykę potencjalnych klientów.

Analiza finansów. To na pieniądzach opiera się Twój start-up

Zanim zaczniesz działać dobrze jest, byś uświadomił sobie, czy posiadane przez Ciebie środki Ci na to pozwalają. Wszystkie wydatki, na ile to możliwe, zaplanuj wcześniej. Stwórz sprawozdanie finansowe swojej firmy, określ tak dokładny, jak tylko jesteś w stanie rachunek strat i zysków wynikających z jej prowadzenia, a jeśli prowadzona przez Ciebie firma opiera się na handlu – warto zastanowić się czy program do faktu rzeczywiście nie okaże się znaczącym ułatwieniem.