Dress code biznesowy — zasady i wskazówki

Dress code biznesowy — zasady i wskazówki

Wiele z zasad biznesowego dress code’u brzmi sztywno. Coraz częściej odchodzi się od oficjalnego stylu ubierania, szczególnie w branżach, które nie są obciążone historyczną potrzebą wywierania wrażenia prestiżu, luksusu lub co najmniej solidności (jak w przypadku prawników czy finansistów). Mimo to warto poznać zasady dress code’u w biznesie, szczególnie jeśli musimy się do nich stosować, a słyszeliśmy o nich tylko od osób z pokolenia naszych rodziców.

Jakie są rodzaje biznesowego dress code’u?

Nie istnieje jeden dress code biznesowy, który opisywałby docelowy sposób ubioru w każdej branży. Dlatego też wyróżnia się kilka stylów ubierania się, które dominują w różnych biznesach. Mówimy przede wszystkim o czterech rodzajach dress code’u:

  • Formal — wymagający eleganckiego ubioru, w żadnym szczególe nieodbiegającego od wyśrubowanych norm. Mowa tu o garniturach i smokingach, a w przypadku kobiet kombinezonach lub sukniach z żakietem, a przy wyjściowych okazjach sukniach wieczorowych. Jest on głównie w firmach finansowych, korporacjach i w sektorze prawnym.
  • Business formal — jest to nieco mniej formalny dress code, ale nadal wymagający eleganckiej garderoby. Może to obejmować garnitur, spodnie i marynarkę lub spódnice i elegancką bluzkę. Jest stosowany w firmach z sektora usługowego.
  • Business casual — jest to styl bardziej swobodny niż poprzednie, ale wciąż wymagający schludnego i profesjonalnego ubioru. Może obejmować spodnie i koszulę lub bluzkę, ale nie wymaga noszenia krawata czy garnituru. Jest stosowany w wielu firmach z różnych branż i stanowi obecnie prawdopodobnie najpopularniejszy rodzaj dress code’u.
  • Casual — jest to najbardziej swobodny dress code, który pozwala na noszenie codziennej garderoby, jak na przykład jeansów, kolorowych sukienek czy koszulek z dowolnymi nadrukami. Jest stosowany w firmach z sektora kreatywnego, mediów i nowych technologii.

Oczywiście oprócz tak ogólnych zasad trzeba brać pod uwagę także wymagania dress code’u w stosunku do mężczyzn i kobiet. Mimo iż coraz więcej korporacji deklaruje promowanie różnorodności, a także odchodzenie od utrwalonych norm płciowych, wciąż w ubiorze wymagane są pewne szczegóły zależne od płci.

Jakimi zasadami ubioru kierują się w biznesie mężczyźni?

Oprócz ogólnego wyróżnienia rodzajów strojów warto przypomnieć też kilka zasad, które powinni mieć w głowie mężczyźni próbujący przystosować się do biznesowego dress code’u. Wśród powszechnych reguł należy wymienić przede wszystkim:

  • unikanie nadmiernej ekspresji,
  • czystość i schludność,
  • dostosowanie ubioru do okoliczności,
  • gustowne dobieranie akcesoriów,
  • dopasowanie kolorów.

Chcąc wpasować się w biznesowy styl ubioru, trzeba zatem pamiętać o umiarkowaniu i elegancji, które podkreślają profesjonalizm oraz wzbudzają zaufanie klientów i kontrahentów. Nie powinno się przesadzać nie tylko w przypadku kolorystyki czy kroju, ale również akcesoriów modowych, takich jak paski czy zegarki.

Jakimi zasadami ubioru kierują się w biznesie kobiety?

Co do zasady, od stroju kobiet w biznesie wymaga się dokładnie tych samych rzeczy, co od mężczyzn. Szczególną uwagę powinny zwracać jednak na “odpowiedniość” stroju — za nieprofesjonalne uważa się ubrania, które są zbyt krótkie, zbyt obcisłe lub zbyt głęboko wycięte. Zasady te mają charakter nieformalny i wymaga się ich wiedzy, mimo iż nikt nie formułuje ich wprost. Mowa tutaj o odkrytych ramionach, odsłoniętych dekoltach czy sukienkach krótszych niż do kolan. Często nie usłyszymy o nich na rozmowach o pracę czy w trakcie onboardingu, ale już po pierwszych kilku dniach w firmie będzie jasne, na ile można sobie pozwolić.

Oddzielną kwestią jest makijaż. Powinien być subtelny, schludny i nie przyciągać zbyt dużej uwagi. Podobnie jak w przypadku stroju, warto unikać zbyt jaskrawych kolorów, na przykład krwistoczerwonej szminki czy niebieskiej cieni do powiek. Niedopuszczalne są również ubytki w nim narosłe w trakcie dnia. Zatem warto mieć ze sobą w torebce korektor, puder czy szminkę, aby móc poprawić makijaż w razie potrzeby, na przykład przed ważnym spotkaniem.