Rozmowa o pracę - wszystko o czym powinieneś pamiętać

Rozmowa o pracę – wszystko o czym powinieneś pamiętać

Szukasz nowej pracy i zastanawiasz się, jak powinieneś się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej? Nie ma jednej metody na rozmowę o pracę – wiele zależy od naszego przyszłego pracodawcy bądź rekrutera oraz charakteru wykonywanej pracy.

Rozmowa kwalifikacyjna w nowej pracy. Cele pracownika i pracodawcy

Z reguły nowej pracy szukamy, kiedy w poprzedniej przestaliśmy się rozwijać lub nasze kompetencje się nie sprawdziły w poprzednim miejscu zatrudnienia. Znalezienie nowej pracy to trudny czas ze względu na stres oraz chęć wynegocjowania odpowiednich dla siebie warunków. Bez względu na sytuację czeka nas trudny moment – rozmowa o pracę z potencjalnym szefem.

Nie ma jednego schematu rozmowy kwalifikacyjnej – wszystko zależy od stanowiska pracy. Prowadzenie biura wymaga innych kompetencji niż programowanie stron internetowych. W dużych korporacjach proces rekrutacji może przebiegać wieloetapowo, w zależności od liczby kandydatów aplikujących na dane miejsce pracy oraz wagi wybranego stanowiska. W związku z tym warto pamiętać o zasadach autoprezentacji oraz kultury osobistej.

Pamiętajmy, że celem pracownika w nowym miejscu pracy w naszym startupie nie powinno być tylko zyskanie dodatkowego źródła dochodu. Dla kandydata na stanowisko firma powinna stanowić miejsce, w którym będzie mógł rozwijać swój potencjał oraz które stanie się “drugim domem”.

Z punktu widzenia pracodawcy kluczowe są kompetencje pracownika, stanowiące kapitał uzyskany do działalności gospodarczej. Równie ważne jak kompetencje jest też zaangażowanie w wypełniane obowiązki. To ostatnie zazwyczaj jest ważnym czynnikiem w kształtowaniu się ścieżki zawodowej. Warto o tym pamiętać już na etapie rozmowy w nowym miejscu oraz podczas podchodzenia do zadań związanych z rekrutacją.

Najczęściej zadawane pytania w czasie rozmowy kwalifikacyjnej

“Dlaczego chce pan tu pracować”, “jak widzi pan swoją przyszłość w naszej firmie za pięć lat” – takie pytania należą do jednych z najczęstszych na rozmowach rekrutacyjnych. Jak wyjść z nich z klasą? Nie ma jednego przepisu. Możemy oczywiście wspomnieć, że chcemy wykonywać nowe obowiązki w celu uzyskania wolności finansowej. Jednak nie warto sugerować, że pieniądze są naszą jedyną motywacją. Wiele zależy od naszych kompetencji. Zawsze sprawdzą się rozwiązania dyplomatyczne, czyli takie, które pokażą, że chcemy się rozwijać, a nasza praca będzie korzystna dla nas również pod innymi względami.

Na każde z tych pytań warto jednak odpowiadać po prostu szczerze. Z jakiego powodu aplikujemy na dane stanowisko pracy? Może chcemy rozwinąć się w jakiejś dziedzinie lub uważamy, że nasze kompetencje są odpowiednie w danym miejscu. Warto się zastanowić, czy nowe miejsce pracy wzbudza w nas zaufanie? Czy to miejsce może nam dać coś więcej niż tylko profity w postaci satysfakcjonujących zarobków.

Podczas rozmów rekrutacyjnych możemy się również spotkać z podchwytliwymi pytaniami “na inteligencję”. Stosowane są one jednak coraz rzadziej – pytania o to “jak zważyć słonia bez wagi” czy “jakim zwierzęciem chciałby pan być” słychać już naprawdę rzadko. Ten typ pytań jest uznawany za nieskuteczny, jednak mogą one paść na rozmowie w czasie rekrutacji do korporacji. Przedsiębiorcy coraz częściej uznają jednak, że nie jest to najlepsza metoda na promowanie firmy i budowanie profesjonalnego wizerunku marki.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Najważniejszym elementem przygotowania się do rozmowy o pracę jest dobre zapoznanie z firmą, w której chcemy pracować. Czy nasze kompetencje są odpowiednie dla danego przedsiębiorstwa? W czasie takich przygotowań warto zwrócić uwagę na to, co przyszły pracodawca ma nam do zaoferowania i czy to rzeczywiście jest to miejsce dla nas. Na rozmowę o pracę oprócz dobrego przygotowania merytorycznego powinniśmy zabrać:

  • dokumenty aplikacyjne – CV, list motywacyjny,
  • referencje od poprzedniego pracodawcy,
  • długopis i notatnik,
  • zapiski z pytaniami do osoby rekrutującej.

Przed rozmową o pracę warto również trochę się wyciszyć. Rozmowa o pracę nie jest łatwa, jednak pozytywne nastawienie to jeden z najważniejszych czynników. Dobre pierwsze wrażenie zależy głównie od uśmiechu oraz merytorycznej rozmowy na temat warunków pracy.

Savoir vivre w czasie rozmowy o pracę

Kultura osobista stanowi jeden z najważniejszych elementów w życiu społecznym. Kierowanie się zasadami savoir vivre sprzyja szczególnie podczas rozmowy o pracę. Dlaczego? W tej sytuacji szef patrzy szczególnie uważnie na całe nasze zachowanie się. W tej sytuacji zadziała tzw. efekt aureoli, czyli innymi słowy pierwsze wrażenie. W związku z tym, pamiętajmy o:

  • punktualności,
  • zachowaniu odpowiedniego słownictwa,
  • wyłączeniu lub wyciszeniu telefonu,
  • zadbanym wyglądzie,
  • stroju odpowiednim na rozmowę o pracę.

Pamiętajmy, że rozmowa z nowym pracodawcą nie powinna być sztywna. Przy zachowaniu powyższych zasad warto również pozostać neutralnym. Wyrażanie się o sobie w samych superlatywach może zostać odebrane równie źle jak mówienie o sobie w sposób, który nieco obniża nasze kompetencje. Dlatego nie powinniśmy ani zawyżać, ani zaniżać naszych kompetencji.

Z drugiej strony – przyszły pracownik powinien otrzymać informacje na temat warunków zatrudnienia, szczegółów proponowanej umowy oraz oferowanego wynagrodzenia. Rozmowy o pieniądzach bywają trudne Takie elementy powinny być omawiane w sposób konkretny. Pracownik powinien wiedzieć, poniżej jakiegoś progu nie może zejść.